تبلیغات
مهندســی عـــــــمران - علل فرسودگی وتخریب سازه های بتنی‎
مهندســی عـــــــمران
به سایت ما خوش آمدید

مقدمه‎: 
از آن جا که خوردگی یک پدیدة مخرب در ساختمان می باشد  در جوامع امروز بیش از پیش مورد توجه ‏مهندسین ومعماران طراح می باشد ودرس خوردگی  ساختمان که درسی اختصاصی  برای دانشجویان ‏رشته عمران _مرمت است کاملا دانشجویان را با مسائل مخربی ومرمتی‎  ‎ساختمان  آگاه ساخته وبسیار  ‏مفید است 

برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

بخش اول ‏‎
خوردگی بتن ‏‎
‎1.‎علل فرسودگی وتخریب سازه های بتنی ‏‎
‎(CAUSES  OF  DETERIORATIONS ) 
علل مختلفی که باعث فرسودگی  وتخریب  ساز های بتنی  می شود  همراه با علائم  هشدار دهنده  ‏دیگری  که کار  تعمیرات  را الزامی  می دارند  در نخستین  بخش از  تحقیق مورد  بررسی  وتحلیل  قرار ‏می گیرند ‏‎:
‎1- ‎نفوذ نمکها ‏‎
‎(INGRESS  OF  SALTS) 
نمکهای ته نشین  شده  که حاصل  تبخیر  ویا جریان  آبهای  دارای  املاح می باشند وهمچنین  نمکهایی که ‏توسط باد در خلل وفرج‎  ‎وترکها جمع می شوند . هنگام  کریستالیزه شدن  می توانند فشار  مخربی به سازه ‏ها وارد کنند که این عمل  علاوه  بر تسری  وشدید  زنگ زدگی  وخوردگی  آرماتورها به واسطه  وجود ‏مکهات . تر وخشک شدن‎   
متناوب  نیز می تواند  تمرکز  نمکها  را شدت بخشد  زیرا آب دارای  املاح پس از  تبخیر املاح  خود را به جا ‏می گذارد ‏‎. 
‎1-2-   ‎اشتباهات طراحی ‏‎
‎(SPECIFICATIONERRORORS) 
به کارگیری استانداردهای  امناسب  ومشخصات  فنی غلط در  رابه  با انتخاب  مواد روشهای  اجرایی ‏وعملکرد  خود سازه  می تواند  ب خرابی  بتن  منجر شود . به عنوان  مثال  استفاده از استانداردهای  ‏اروپایی وآمریکایی  جهت  اجرای  پروژه هایی  در مناطق  خلیج فارس‎  ‎، جایی که  آب وهوا  ومواد  ومصالح ‏ساختمانی‎   
ومهارت  افراد متفاوت  با همه  این عوامل در شمال اروپا  وآمریکاست، باعث می شود  تا دوام  وپایایی  ‏سازه های بتنی  در مناطق یاد  شده کاهش یافته  ودر بهره برداری از سازه  نیز  با مسائل  بسیار  جدی ‏مواجه  گردیم‎ . 
‎1-3- ‎اشتباهات  اجرایی ‏‎
‎(CON STUCTION ERRORS ) 
کم کاریها آ اشباهات  ونقصهایی که به هنگام  اجرای پروژه ها  رخ می دهد  ممکن است  باعث گرد تا ‏آسیبهایی  چون پدیده ی لانه  زنبوری ، حفره های آب انداختگی  جداشدگی ، ترکهای جمع شدگی ، ‏فضاهای  خالی‎  ‎اضافی یا بتن  آلوده شده ، به وجود آید  که همگی آنها به مشکلات جدی می انجامند‎ . 
این گونه نقصها  واشکالات  را می توان  زاییده ی  کارائی  در جه ی فشردگی  سیستم عمل آوری ،آب ‏مخلوط آلوده‎  ‎، سنگدانه های آلوده و استفاده  غلط از افزودنیها به صورت فردی  ویا گروهی  دانست‎ . 
وجود کلرید آزاد  در بتن  می تواند  به لایه ی  حافاظتی  غیر فعالی  که در اطراف  آرماتورها قرار دارد  ‏آسیب‎  ‎وارد نموده  وآن را از بین  ببرد‎ . 
خوردگی  کلریدی  آرماتورهایی  که درون  بتن  قرار دارند ،  یک عمل‎  ‎الکتروشیمیایی  است  که بنا به ‏خاصیتش  ، جهت  انجام  این فرایند ، غلظت مورد  نیاز یون  کلرید ،  نواحی  آندی  وکاتدی  ،  وجود ‏الکترولیت  ورسیدن اکسیژن  به مناطق‎  ‎کاتد  در سل‎ (CELL) ‎خوردگی  را فراهم می کند‎ . 
گفته می شود که  خوردگی  کلریدی  وقتی حاصل می شود که مقدار  کلرید‎  ‎موجو  در بتن  بیش از 6/0 ‏کلیوگرم  درهرمتر مکعب  بتن باشد .  ولی این  مقدار  به کیفیت  بتن نیز بستگی دارد‎ . 
خوردگی  آبله  رویی  حاصل از کلرید  می تواند  موضعی  وعمیق باشد  که این عمل  در صورت  وجود یک  ‏سطح  بسیار  کوچک  آندی  ویک  سطح  بسیار  وسیع  کاتدی‎  ‎به وقوع  می پیوندد  که خوردگی  آن نیز  با ‏شدت  بسیار   صورت  می گیرد  از جمله‎  ‎مشخصات‎ (FEATURES) ‎خوردگی  کلریدی  ، می توان  موارد زیر  ‏را نام برد‎ : 
‎(‎الف) هنگامی  که کلرید در مراحل  میانی‎  ‎ترکیبات  (عمل  وعکس العمل ) شیمیایی  مورد استفاده  قرار ‏گرفته  ولی در  انتها‎  ‎کلرید  مصرف نشده باشد‎ . 
‎(‎ب‎) ‎هنگامی که تشکیل  همزمان  اسید  هیدروکلریک ، درجه‎  PH ‎مناطق  خورده ‏‎
شده را پایین  بیاورد . وجود  کلریدها  هم می تواند  به علت  استفاده از  افزودنیهای‎  ‎کلرید  باشد  وهم می ‏تواند  ناشی از  نفوذ یابی کلرید از هوای  اطراف باشد‎ .   
فرض بر این است  که مقدار‎  ‎نفوذ  یونهای  کلریی  تابعیت از قانون  نفوذ‎  FICK
dir=rtl> ‎دارد . ولی  علاوه‎  ‎بر انتشار‎ (DIFFUSION)‎به نفوذ‎  (PENETRATION)‎کلرید  احتمال دارد به خاطر  ‏مکش موئینه‎  (CAPILARY  SUCTION
dir=rtl>) ‎نیز  انجام پذیرد ‏‎. 
‎1-5-‎حملات سولفاتی ‏‎
‎(SULPHATE ATTACK) 
محلول  نمکهای  سولفاتی  از قبیل‎  ‎سولفاتهای  سدیم  ومنیزیم  به دو طریق  می توانند  بتن را مورد  ‏حمله  وتخریب  قرار دهند. در  طریق اول  یون سولفات  ممکن است  آلومینات سیمان  را مورد  حمله  قرار ‏داده  وضمن  ترکیب  ، نمکهای  دوتایی  از قبیل‎ : ETTRINGITE  ,  THAUMASITE ‎تولید  نماید  که در‎   
أب محلول  می باشند  . وجود  این گونه  نمکها  در حضور  هیدروکسید کلسیم ، طبیعت کلوئیدی‎ ‎‎(COLLOIDL) ‎داشته  که می تواند منبسط شده  وبا از دیاد  حجم ،  تخریب  بتن را باعث  گردد‎ . ‎طریق  ‏دومی  که محلولهای  سولفاتی قادر به أسیب  رسانی  به ‏‎
بتن  هستند  عبارتست از :  تبدیل  هیدروکسید  کلسیم  به نمکهای  محلول در آب  مانند گچ‎ (GYPSUM) ‎ومیر ابلیت ‏MIRABILITE
dir=rtl>  ‎که باعث تجزیه و نرم  شدن‎  ‎سطوح  بتن  می شود  وعمل‎  LEACHINGیا خل وفرج دار شدن بتن  ‏به واسطه  یک  مایع  حلال ،  به وقوع  می پیوند‎. 
lang=AR-SA> 
‎1-6- ‎علل دیگر ‏‎
‎(OTHER  CAUSES) 
علل بسیار دیگری  نیز باعث آسیب  دیدگی  وخرابی  بتن می شوند  که در سالهای  اخیر  شناسایی شده ‏اند . بعضی  از این عوامل  دارای  مشخصات  خاصی بوده  وکاربرد  بسیار  موضعی‎  ‎دارند . مانند  تاثیر  ‏مخرب  چربیها  بر حاصله از  عوارض  مخرب فاضلابها  ومورد استفاده  قرار دادن  سازه هایی  که برای‎   
منظورها  ومقاصد  دیگری ساخته شده‎  ‎باشند  ، نه آنچه  که مورد  بهره  برداری  است . مانند تبدیل  ‏ساختمان معمولی به سردخانه ،  محل شستشو ، انباری ، آشپزخانه  ، کتابخانه وغیره . با این  همه  اکثر ‏آنها  را می توان  در گروههای  ذیل  طبقه بندی  نمود‎ : 
‎(‎الف) ضربات  وبارههای  وارده  (ناگهانی‎  ‎وغیره ) در صورتی  که موقع  طراحی  سازه برای این گونه  بار ‏گذاریها  پیش  بینیهای‎  ‎لازم  صورت نگرفته باشد‎ . 
‎(‎ب‎) ‎اثرات  جوی ومحیطی ‏‎
‎(‎پ) اثرات نامطلوب  مواد شیمیایی مخرب ‏‎
مقدمه ‏‎
بتن حجیم‎ : ‎هر حجمی  از بتن  با ابعادی  به اندازه  کافی بزرگ  که نیاز  به تمهیداتی  جهت جلوگیری  از ‏ایجاد ترکهای  حرارتی دارد‎ . 
درک بتن  حجیم کلید  کنترل  دما  و در نهایت  حفظ  زمن  وهزینه های‎  ‎مصرفی می باشد‎ . 
مشخصات  فنی‎  ‎عموماً  محدود کننده  دمای  بتن  حجیم  جهت جلوگیری  از ترک حوردگ  ومشکلات  ‏عدیده‎  ‎دوام آن  می باشد . این طور  که به نظر می رسد  دمای  بتن حجیم  بر اساس  تجربه‎  ‎وبه طور  ‏دلخواه به صورت‎   
dir=ltr>C57 ‎به عنوان داکثر  دمای  مجاز بتن  و ‏C19 (F35)   ‎به عنوان  حداکثر  پیمانکار  باید  تمام ‏مشخصات  فنی‎  ‎ونیازمندیهای  آنرا  بدون  چون وچرا  رعایت  نماید . ولی  بدون  درک  صحیح  وکامل‎  ‎از بتن  ‏حجیم  نگهداری  دمای  بتن  در ان محدوده تعیین شده کاری  بسیار دشوار می باشد‎ . 
اغلب اوقات  در هر پروژه ای  مشخصات  فنی آن ، به خوبی  تمهیدات وسیعی  را در جهت کنترل  دما ‏وپاسخگویی  به نیازهای  آن مطرح کرده است . به هر  حال  ،  چنانچه  به این  موضوع‎  ‎توجه  کافی نشود  ‏یا به خوبی  درک نگردد . معین  به مقدار  قابل  ملاحظه  بیشتر است ،‎  ‎شده ومنجر  به صدمه  دیدن  بتن  ‏وبه ‏‎
تاخیر  افتادن  برنامه  ساختمانی خواهد شد .  به علاوه  در روند  امروزی  ،  افزایش  اندازه  سطح  مقطع  ‏بتن  در نتیجه‎  ‎نیاز به حداقل  مقدار سیمان  مصرفی  زیاد با نسبت  آب  به مواد  سیمانی  پایین  می باشد  ‏وان نیز کنترل  دمای  بتن  را چندین  برابر  دشوارتر  می نماید  . درک  بتن‎  ‎حجیم  کلید  کنترل  دما ودر  ‏نهایت  حفظ زمان  وهزینه های  مصرفی می باشد‎ . 
lang=AR-SA> 
بتن حجیم  چیست ؟ ‏‎
سوالی  که اغلب  اوقات‎  ‎مطرح  می شود  این است  که به طور  مشخص  بتن  حجیم  به چه نوع  بتنی  ‏اطلاق می شو ‏‎. ‎طبق آئین نامه  موسسه  بین المللی  بتن‎  Acl ‎کمیته‎  R116 Acl
dir=rtl> ‎تعریف بتن  حجیم  بدین گونه است هر حجمی  از بتن  با ابعادی  به اندازه  کافی بزرگ‎  ‎باشد  که ‏نیاز  به تمهیداتی  جهت  جلوگیری  از ایجاد  ترکهای  حرارتی  که در بتن‎  ‎حجیم  بر اثر  حرارت  زایی  حاصل  ‏از واکنش  شیمیایی  هیدراسیون  آب با سیمان‎  ‎وپیامد  تغییرات  حم  شکل  میگیرد  دارد  از آنجایکه که این ‏تعریف  ازنظر  تعدادی ‏‎
سازمانها کافی اطلاق نشده بنابراین  تعریف های خود  را از بتن  حجیم  مطرح نموده اند . به طور مثال  ‏بعضی ها آنرا  بدین گونه  تعریف نموده اند هر قطعه  بتنی‎  ‎که بعاد آن حداقل  بزرگتر  از 90 سانتی متر  ‏باشد  بتن حجیم  نامیده می شود .طبق این  تعریف  یک پی بتنی  با بزرگی  ضخامت  90 سانتی متر  بتن  ‏حجیم  خوانده نمی شود  ، ولی یک پی بتنی  با بزرگی  ضخامت  1 متر بتن  حجیم در نظر گرفته می شود‎ . 
در سزمانها ، حداقل  ابعاد‎  ‎بکار گرفته در محدوده های  46/0 متر تا  2متررا در نظر می گیرند که بستگی  ‏به تجارب  کار گاهی  گذشته  آنان  را در نظر  می گیرند  ک بستگی  به تجارب  کارگاهی‎  ‎گذشته  آنان  ‏دارد  توجه اینکه  هیچ کدام  از این  تعاریف  مقدار  مواد  سیمانی‎  ‎مصرفی  در بتن  مورد ملاحظه  قرار ‏‎
نداده است‎ . 
آن چه با عملکرد  بالا  یا پایین  وزود‎  ‎مقاومت  رس در یک آلمان  بتنی  استفاده دمای  این المان  بسیار  ‏متفاوت  تر از بتن‎  ‎مرسوم  یک سازه بتنی  باشد ‏‎
کنترل دمای بتن الزامی است ؟ ‏‎
حرارت  زایی  بتن  به علت  واکنش  شیمیایی هیدراسیون مواد سیمانی  می شد  بیشترین  مقدار حرارت  ‏حاصل  در روزهای  اولیه  استقرار بتن  می باشد  مقاطع‎  ‎بتنی  نازک  همچون سس روکش  کف ها تقریباً  ‏به مجرد  ایجاد حرارت  بتن  به همان‎  ‎سرعت  نیز درمحیط اطراف پراکنده می شود  در  مقاطع  بتنی  ضخیم ‏‎
تر  (بتن حجیم‎  ) ‎حرارت  بسیار آهسته  تر از تولید  آن در  اطراف  پراکنده می شود  در مقاطع  بتنی ضخیم ‏تر  (بتن حجیم  ) حرارت  بسیار  آهسته تر از  تولید آن در  محیط اطراف پراکنده  می شود ودر نتیجه  گرم ‏شدن  بتن  حجیم را باعث می گردد‎. 
مدیریت  کنترل دما جهت جلوگیری  از صدمات‎  ‎حاصل  از ترک خوردگی  ، به حداقل رساندن  تاخیر  برنامه ‏کاری  ورعایت مشخصات فنی پروژه الزامی می باشد . به خاطر  کمبود تعریف استاندارد  متحد هر المانی  ‏بتنی را که ابعاد آن برابر 90 سانتی متر یا بزرگتر  باشد به عنوان  بتن حجیم  مورد ملاحظه‎  ‎قرار می دهیم  ‏ملاحظات مشابه‎   
باید  درباره المانهای بتنی  که تحت  چنین‎  ‎تعریفی  قرار نگرفته ولی دارای  سیمان تیپ ااا با مواد سیمانی ‏بیش از 355 کیلوگرم‎  ‎در هر متر  مکتن می باشد  ، اعمال گردد‎ . 
در بسیاری  مواقع ، در المانهای بتنی  غیر حجیم  نیز مقدار  قابل‎  ‎ملاحظه ای حرارت  تولید می شود‎ . 
‎2-1-                ‎حداکثر دمای بتن واختلاف دمای آن ‏‎
اغلب اوقات  جهت اطمینان  بهتر  وبرنامه ریزی مناسب  قبل از استقرار  بتن  حداکثر دمای  مجاز بتن  ‏واختلاف  دمای آن مشخص می شود . در بسیاری  مواقع  گستره های  مشخص شده به طور  اتفاقی ‏وخود به خود انتخاب‎  ‎شده ومشخصات فنی  پروژه  را شامل نمی گردد . برای مثال ، مشخصات  فنی ‏خاص  از پروژه  حداکثر  دمای بتن را به ‏‎
C75 (1354(‎ودمای بتن را به (354‏‎) C19 ‎محدود  می نماید . محدودیت های دیگر  اغلب  شامل  مواردی  ‏مثل‎  ‎محدودیت های  حداکثر  وحداقل  دمای بتن  در زمان  تحویل باشد‎ . 
حداکثر دمای بتن ‏‎
دمای  بتن  به دلایل  بسیاری محدود شده‎  ‎است . دلیل اصلی آن برای جلوگیری  از صدمه دیدن  بتن می ‏باشد . مطالعات  نشان داده است  که چنان چه حداکثر  دمای بتن از  استقرار آن صورت گیرد  وبیش از ‏اندازه محدوده ‏‎7‎تا 68 درجه  سانتیگراد 165به 155 باشد  دوام  طولانی  مدت بتن های  خاصی  مورد‎  ‎سازش قرار می گیرد . مکانیزم صدمه اولیه ، ‏‎
شکل گیری اترینگایت تاخیر  افتاده ‏DFF  ‎می باشد ، که باعث‎  ‎انبساط  داخلی وترک خوردگی  بتن می ‏شود  که امکان مشاهده آن در سالهای متمادی  پس از استقرار بتن موجود می باشد‎ . 
از دلایل  دیگر  محدود کننده  حداکثر  دمای بتن  شامل کاهش زمان خنک کردن ، تاخیرهای مرتبط وبه ‏حداقل  رساندن  پتانسیل ترک خوردگی  مربوط  به انقباض‎  ‎وانبساط  حرارتی  است . درجه حرارت  بالای ‏تراز ‏c
dir=rtl>88 ‎سانتی گراد‎  (F1950 ) ‎می تواند  سبب کاهش  مقاوم  فشاری‎  ‎مورد نظرشود‎ . 
حداکثر اختلاف دما ‏‎
حداکثر اختلاف دمای مجاز‎  ‎بتن  اغلب مشخص کننده حداقل پتانسیل  ترک خوردگی  حرارتی  می باشد . ‏این  اختلاف دما ، تفاوت  بین  دمای گرم ترین  بخش  بتن  وسطح آن می باشد . ترک خوردگی  حرارتی‎  ‎وفنی  که انقباض  مربوط به خنک شدن  در سطح بتن  باعث تنشهای  کششی بیش از  مقاومت‎  ‎کششی ‏بتن باشد ، ایجاد شود‎ . 
حداکثر  اختلاف  دمای  مجاز‎  c 19 ‎سانتی گراد‎  (f35)  ‎اغلب  اوقات در اسناد  پیمانکار  مشخص شده  ‏است  . این اختلاف‎  ‎دما یک  راهنمای  تجربی  بر اساس  بتن  حجیم  غیر  مسلحی که در حدود 50 سال ‏پیش  در اروپا  اجرا شده ، تعیین  گردیده است . در  بسیاری موارد ، محدودیت  اختلاف دمای‎   
dir=ltr>C19 ‎سانتی گراد‎( f
dir=rtl>35) ‎بیش از  اندازه  محدود شده است وترک خوردگی  حرارتی ممکن است‎  ‎حتی در اختلاف  ‏دمای  بالا تر بوجود نیابد‎ . 
حداکثر  اختلاف دمای  مجاز  تابعی  از خواص  مکانیکی  بتن  همچون انبساط حرارتی  ، مقاومت کششی  ، ‏مادول الاستیسیته  ونیز اندازه  تنش های  المانهای  بتنی می باشد .  کمیته‎  R
lang=AR-SA>/2/207/AC ‎مهیا  کننده  دستور العمل‎  ‎جهت  محاسبه حداکثر  اختلاف  دمای مجاز برای  ‏جلوگیری  ترک خوردگی  حرارتی‎   
مبتنی  بر خواص  بتن  برای سازه های  مشخص می باشد‎ . 
در زمانیکه  بتن  به مقاومت  طراحی  شده خود  می رسد ، حداکثر  اختلاف  دمای  مجاز  محاسبه  شده ‏بسیار  بیشتر  از ‏C19 ‎سانتی گراد‎  (F35) ‎می باشد . کاربرد‎  ‎حداکثر  اختلاف  دمای مجاز  محاسبه شده ‏می تواند  سبب کاهش  قابل ملاحظه  مدت‎  ‎زمان  تمهیدا  محافظتی  ، همچون ایزوله  کردن  سطوح‎   
ونگهداری  آن باشد‎ . 
‎2-5- ‎پیش بینی  دمای بتن ‏‎
اغلب  اوقات مشخصات فنی مربوط به بتن  حجیم  به نوع  سیمان  خاص ، حداقل  مقدار سیمان مصرفی  ‏وحداکثر  مواد سیمانی  جایگزین  سیمان  نیاز  دارد به مجرد  اینکه  این اطلاعات جمع آوری  شدند‎ . ‎فرآیند  ‏پیش بینی  لازم  جهت حداکثر  دمای بتن  وحداکثر  اختلاف دمای آن شروع  می شود . چندین  روش پیش ‏بینی  حداکثر ‏‎ دماهای  بتن  موجود می باشد‎ . 

‎ جواد دلیری راد





نوع مطلب : مقالات در مورد رشته عمران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

دوشنبه 30 مرداد 1396 01:13 ب.ظ
I really like reading an article that can make people think.
Also, thank you for permitting me to comment!
دوشنبه 5 تیر 1396 04:59 ق.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین ابتدا
آیا واقعا حل و فصل درست با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر جملات شما در واقع موفق به من مؤمن
اما تنها برای کوتاه در حالی که.
من هنوز مشکل خود را با فراز در منطق و شما خواهد
را سادگی به کمک پر کسانی که شکاف.
که شما که می توانید انجام من را قطعا تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
جمعه 2 تیر 1396 11:41 ب.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب در
آغاز آیا واقعا نشستن کاملا با
من پس از برخی از زمان. جایی در سراسر پاراگراف شما قادر به من مؤمن اما
فقط برای while. من هنوز مشکل خود را با
فراز در مفروضات و شما خواهد را خوب به پر همه کسانی
معافیت. اگر شما در واقع که می توانید انجام من می قطعا بود تحت تاثیر قرار داد.
جمعه 25 فروردین 1396 03:27 ب.ظ
Hello there! I know this is kind of off topic but I was wondering if you knew where I could get a captcha plugin for my comment form?
I'm using the same blog platform as yours and I'm
having problems finding one? Thanks a lot!
سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 10:23 ب.ظ
خیلی متشکرم...
خسته نباشید...
بدرود...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : pedram MCvandi
نویسندگان
نظرسنجی
از مطالب وبلاگ راضی هستید؟!








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندســی عـــــــمران محفوظ است