تبلیغات
مهندســی عـــــــمران - استفاده از مصالح جدید به جای فولاد
مهندســی عـــــــمران
به سایت ما خوش آمدید

استفاده از مصالح جدید و به خصوص كامپوزیت‌ها به جای فولاد در دهة اخیر در دنیا به شدت مورد علاقه بوده است. كامپوزیت‌ها از یك مادة چسباننده (اكثراً اپوكسی) و مقدار مناسبی الیاف تشكیل یافته است. این الیاف ممكن است از نوع كربن، شیشه، آرامید و ... باشند، كه كامپوزیت حاصله به ترتیب، به نام
AFRP, GFRP, CFRP خوانده می‌شود. مهمترین حسن كامپوزیت‌ها، مقاومت بسیار عالی آنها در مقابل خوردگی است. به همین دلیل كاربرد كامپوزیت‌های FRP در بتن‌آرمه به جای میلگردهای فولادی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است....

برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

لازم به ذكر است كه خوردگی میلگرد در بتن مسلح به فولاد به عنوان یك مسئلة بسیار جدی تلقی می‌گردد. تاكنون بسیاری از سازه‌های بتن‌آرمه در اثر تماس و مجاورت با سولفاتها، كلرورها و سایر عوامل خورنده دچار آسیب جدی گردیده‌اند، چنانچه فولاد به كار رفته در بتن تحت تنش‌های بالاتر در شرایط بارهای سرویس قرار گیرند، این مسئله به مراتب بحرانی‌تر خواهد بود. یك سازة بتن‌آرمة معمولی كه به میلگردهای فولادی مسلح است، چنانچه در زمان طولانی در مجاورت عوامل خورنده نظیر نمك‌ها، اسیدها و كلرورها قرار می‌گیرد، قسمتی از مقاومت خود را از دست خواهد داد. به علاوه فولادی كه در داخل بتن زنگ می‌زند، بر بتن اطراف خود فشار آورده و باعث خرد شدن آن و ریختن پوستة بتن می‌گردد.

تاكنون تكنیك‌هایی جهت جلوگیری از خوردگی فولاد در بتن‌آرمه توسعه داده شده و به كار رفته است كه در این ارتباط می‌توان به پوشش میلگردها توسط اپوكسی، تزریق پلیمر به سطح بتن و یا حفاظت كاتدیك اشاره نمود. با این وجود هر یك از این روش‌ها تا حدودی و فقط در بعضی از زمینه‌ها موفق بوده‌اند. به همین جهت به منظور حذف كامل خوردگی میلگردها، توجه محققین و متخصصین بتن‌آرمه به حذف كامل فولاد و جایگزینی آن با مواد مقاوم در مقابل خوردگی معطوف گردیده است. در همین راستا كامپوزیت‌های FRP (پلاستیك‌های مسلح به الیاف) از آنجا كه به شدت در محیط‌های نمكی و قلیایی در مقابل خوردگی مقاوم هستند، موضوع تحقیقات گسترده‌ای به عنوان یك جانشین مناسب برای فولاد در بتن‌آرمه، به خصوص در سازه‌های ساحلی و دریایی گردیده‌اند.

لازم به ذكر است كه اگر چه مزیت اصلی میلگردهای از جنس FRP مقاومت آنها در مقابل خوردگی است، با این وجود خواص دیگر كامپوزیت‌های FRP نظیر مقاومت كششی بسیار زیاد (تا 7 برابر فولاد)، مدول الاستیسیتة قابل قبول، وزن كم ، مقاومت خوب در مقابل خستگی و خزش، عایق بودن در مقابل امواج مغناطیسی و چسبندگی خوب با بتن، مجموعه‌ای از خواص مطلوب را تشكیل می‌دهد كه به جذابیت كاربرد FRP در بتن‌آرمه افزوده‌اند. اگر چه بعضی از مشكلات نظیر مشكلات مربوط به خم كردن آنها و نیز رفتار كاملاً خطی آنها تا نقطة شكست، مشكلاتی از نظر كاربرد آنها فراهم نموده‌اند كه امروزه موضوع تحقیقات گسترده‌‌ای به عنوان یك جانشین مناسب برای فولاد در بتن‌آرمه، به خصوص در سازه‌های ساحلی و دریایی گردیده‌اند.

با توجه به آنچه كه ذكر شد ، بسیار به جاست كه در ارتباط با كاربرد كامپوزیت‌های FRP در بتن‌ سازه‌های ساحلی و دریایی مناطق جنوبی ایران و به خصوص منطقة خلیج‌فارس، تحقیقات گسترده‌ای صورت پذیرد. در همین راستا مناسب است كه تحقیقات مناسبی بر انواع كامپوزیت‌های FRP (AFRP, CFRP, GFRP) و میزان مناسب بودن آنها برای سازه‌های دریایی كه در منطقة خلیج‌فارس احداث شده است، صورت پذیرد. این تحقیقات شامل پژوهش‌های گستردة تئوریك بر رفتار سازه‌های بتن‌آرمة متداول در مناطق دریایی (به شرط آنكه با كامپوزیت‌های FRP مسلح شده باشند) خواهد بود. در همین ارتباط لازم است كارهای تجربی مناسبی نیز بر رفتار خمشی، كششی و فشاری قطعات بتن‌آرمة مسلح به كامپوزیت‌های FRP صورت پذیرد.

لازم به ذكر است كه چنین تحقیقاتی در 10 سال اخیر در دنیا صورت گرفته كه نتیجة این تحقیقات منجمله آئین‌نامة ACI-440 است كه در چند سال اخیر انتشار یافته است. با این وجود كامپوزیت‌های FRP در ایران كماكان ناشناخته باقی مانده است و به خصوص كاربرد آنها در بتن‌آرمه در سازه‌های ساحلی و دریایی كاملاً دور از چشم متخصصین و مهندسین ایرانی بوده است. تحقیقاتی كه در این ارتباط صورت خواهد گرفت، می‌تواند منجر به تهیة دستورالعمل و یا حتی آئین‌نامه‌ای جهت كاربرد FRP در بتن‌آرمه به عنوان یك جسم مقاوم در مقابل خوردگی در سازه‌های بندری و دریایی ایران گردد. این حركت می‌تواند فرهنگ كاربرد این مادة جدید در بتن‌آرمة ایران را بنیان گذارد و از طرفی منجر به صرفه‌جویی‌ میلیاردها ریال سرمایه‌ای ‌شود كه متأسفانه همه ساله در سازه‌های بتن‌آرمة احداث شده در مناطق جنوبی ایران (به خصوص در مناطق بندری و دریایی)، به جهت خوردگی میلگردها و تخریب و انهدام سازة بتنی، به‌هدر می‌رود





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

سه شنبه 28 شهریور 1396 06:24 ق.ظ
I was able to find good information from your articles.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 09:02 ب.ظ
Why viewers still use to read news papers when in this technological globe all is existing on net?
سه شنبه 10 مرداد 1396 08:54 ب.ظ
What's up, just wanted to tell you, I liked this blog post.
It was helpful. Keep on posting!
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 05:27 ق.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب در آغاز
آیا نه حل و فصل خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی درون جملات شما موفق
به من مؤمن اما فقط برای while. من با این حال کردم مشکل خود را با فراز در مفروضات و یک
خواهد را خوب به پر کسانی که
شکاف. در این رویداد شما که می
توانید انجام من را قطعا تا پایان در
گم.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 04:07 ق.ظ
Good article. I will be experiencing some of these issues
as well..
جمعه 25 فروردین 1396 11:34 ق.ظ
I visited several web sites however the audio quality for audio songs existing at this web page is genuinely wonderful.
یکشنبه 30 مهر 1391 12:44 ق.ظ
مرسی
یکشنبه 30 مهر 1391 12:32 ق.ظ
با افتخار لینك شدین
منو با اسم وبلاگم لینك كنید :
ღ شـ ـیطــونـ ـك ღ
یکشنبه 30 مهر 1391 12:24 ق.ظ
اگه مایل باشید بله
بفرمایید با چه اسمی لینكتون كنم ؟
یکشنبه 30 مهر 1391 12:24 ق.ظ
اگه مایل باشید بله
بفرمایید با چه اسمی لینكتون كنم ؟
شنبه 29 مهر 1391 11:56 ب.ظ
مرسی ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : pedram MCvandi
نویسندگان
نظرسنجی
از مطالب وبلاگ راضی هستید؟!








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندســی عـــــــمران محفوظ است